My collection

Mar 23, 2015

The destiny 2: A little gift

Perut Kyoko asik bergendang sehingga boleh menghasilkan musik. Kyoko tidak henti-henti menelik jam yang tergantung pada dinding di hadapan kelas. Jam menunjukkan pukul 12 petang. “Sabar Kyoko…sabar. Dalam 30 minit lagi penderitaan kau akan berakhir.” Bisik Kyoko dalam hatinya.

Otak Kyoko memainkan peristiwa yang berlaku pagi tadi. Awal pagi lagi Kyoko telah berlari seperti orang gila ke stesen bas. Dengan keadaan rambutnya yang tidak terurus dan wajahnya yang pucat lesu. Gincu pun Kyoko tidak sempat nak pakai. Kyoko berjaga sehingga jam 4 pagi untuk menyaipkan laporan nenek sihir. Baru sahaja Kyoko hendak tidur matanya pula buat hal tidak dapat nak lelap.

Sedar saja Kyoko dari tidur, dia tengok jam sudah pukul 9:50. Lebih malangnya lagi dia ada kelas pukul 10.30 pagi. Kyoko bergegas mandi dan mencapai apa sahaja yang tergantung dalam almarinya. Kyoko mengenakan gaun berwarna putih yang bercorak bunga dan dipadankan dengan canigen. Kemudian Kyoko terus berlari keluar dari rumah.

Kyoko tersedar dari lamunannya apabila perutnya sekali lagi bergendang. “Laparnya.” Kata Kyoko dengan nada yang rendah. Tiba-tiba Kyoko terfikir tentang Shinya. Agaknya apa yang dia sedang buat sekarang. Lalu Anna mencapai handphone nya  yang terdapat dalam bag. Jari jemari Kyoko menaip ‘Shinya’ lalu menekan butang send.

Kyoko meletakkan handphone nya ke atas paha agar Misaki tak nampak. Kalau Misaki nampak mesti dia rampas. Dia cukup pantang kalau pelajarnya bermain handphone ketika dia sedang mengajar.

Beberapa minit telah berlalu namun Shinya masih belum membalas messangenya. “Dia ada kelas ke sekarang? Atau dia silent kan hp dia sampai tak tahu ada message datang” Kyoko bermonolog. Anna menyimpan semula handphone nya ke dalam bag lalu meletakkan kedua sikunya ke atas tangan dan menyandarkan dagu pada tanggannya.

“Kau dah kenapa cakap seorang-seorang?” Soal May. Matanya masih tertumpu pada Misaki yang sedang gigih mengajar di hadapan.

“May apa kau nak makan nanti? Aku tengah lapar sangat-sangat ni. Rasanya seekor gajah pun mampu aku telan.” Kata Kyoko sambil memandang tepat ke wajah May. “Baiklah.” Jawab May acuh tak acuh.

Tepat jam 12.30 Misaki pun membubarkan pelajarnya, Kyoko cepat-cepat memasukkan bukunya ke dalam bag. “Cepatlah May, aku lapar sangat ni.” Kata Kyoko apabila dia melihat May masih mengemas barangnya.

Tiba sahaja dia café Kyoko mula mencium pelbagai aroma makanan. Membuatkan perut Kyoko bertambah lapar. Macam-macam makanan yang dijual dan menyebabkan Kyoko lebih sukar untuk buat pilihan.


“Kau makan bebola nasi saja? Tadi bukan main kau cakap kau lapar.” Kata May bila melihat Kyoko meletakkan beberapa bungkus bebola nasi di atas meja. “Apa salahnya, lagi pun harga bebola nasi lebih murah dan mengenangkan.” Kyoko membuka plastik pembalut bebola nasi lalu menyiapkan nasi ke dalam mulutnya.

“Eh…” Mata Kyoko terus tertumpu pada lelaki yang sedang berdiri di gerai Dango di hadapannya. Rasa macam pernah nampak lelaki itu. Bersungguh-sungguh Kyoko cuba ingat siapa lelaki itu.

“Betul tu, aku jumpa dia library kemarin. Lelaki yang aku cakap kami bertentang mata.” Kyoko memetik jarinya sebaik sahaja dia mendapatkan ingatannya kembali. May yang duduk berhadapan dengan Kyoko pun menoleh ke belakang.

Tersentak May melihat lelaki yang dikatakan Kyoko itu. May memandang Kyoko semula

Are you Joking?”

“Kenapa?” Soal Kyoko kehairanan.

“Kau tahu tak siapa dia? Akito, he is Usami Akito, satu-satu nya pewaris Usami’s Group. Berbanding dengan kita, hidup dia dua kali ganda lebih bahagia daripada kita. Malah aku dengar yang dia seorang yang bongkak dan disebabkan rupa paras dia yang handsome tambahan dia anak orang kaya, ramai perempuan yang tergila-gilakan dia. Tapi dia tak pandang pun perempuan di kolej kita dan hanya couple dengan orang setaraf dengan dia saja. Well anak orang kaya lah di katakan.” Jelas May.

Kyoko mendiamkan diri seketika. Pandangannya tidak lari dari memandang Akito. “Sekaya mana pun dia, dia tetap manusia biasa dan setiap manusia pasti ada masalah mereka masing-masing.” Kata Kyoko sambil memejamkan matanya dan mengingat kembali renungan Akito pada masa itu. “Mungkin juga tapi aku nasihatkan kau baik kau jauh kan diri dari dia kalau kau tak nak dapat masalah.” May mengacau ais di dalam airnya menggunakan straw.

Kedengaran lagu ‘Drowning’ berkumandang di udara. Kyoko segera mencapai handphone nya di dalam bag. Shinya yang menelefon. Malah dia juga ada beberapa message yang belum di buka. Pasti message dari Shinya. Kyoko langsung terlupa tentang Shinya.

“Hello.” Kyoko menjawab dengan sopan. Rasa bersalah. Namun Kyoko tahu Shinya tak kisah pun dengan semua itu.

“Kau tengah buat apa? Sorry tak balas message kau.”

 No problem...Aku tengah makan dengan May di cafe. Kau dah lunch ke? Kalau belum jom lunch dengan kami sekali.”

“Aku dah makan dengan kawan-kawan aku tadi, lagi pun aku ada kerja sikit yang aku perlu selesaikan. Kita jumpa petang nanti saja okay.” balas Shinya.

“Okay.”

“Shinya ke?” Soal May sebaik sabaik saja Kyoko meletakkan telefon. “Yap.” Balas Kyoko selamba sambil menyuapkan baki bebola nasi ke mulutnya. “Dia nak lunch dengan kita?” Soal May lagi. “Nope, Encik wakil pelajar kita kata dia tengah busy.” May hanya mengangguk.

Kyoko duduk di kerusi simen yang diukirkan seperti kayu yang terletak di sudut kiri lorong berjalan di foyer. Kyoko tidak henti menelit jam handphone nya. Dia berharap sangat Shinya cepat-cepat datang. Setiap kali kalau ada orang yang limpas pasti mereka akan menoleh ke arah Kyoko dan membuatkan Kyoko rasa janggal.

Terukir senyuman di wajah gadis itu apabila melihat Shinya berjalan menghampirinya. Kyoko terus melambai-lambai kepada nya. Shinya membalas senyuman manis Kyoko lalu berlari anak menuju ke arahnya.

“Kau dah lama tunggu?” Soal Shinya.

“Boleh tahan….dan hanya tuhan saja yang tahu apa yang aku rasa bila duduk seorang di sini.” Kyoko mencebik.

“What happen?” soal Shinya kehairanan.

“Tak ada apa, tak penting pun. Jom pergi sekarang nanti tertinggal bas pula.” Malas nak membuang masa, Kyoko terus menarik tangan Shinya dan pergi meninggalkan kawasan kolej.

Kyoko dan Shinya berjalan melalui lorong berjalan kaki dan melimpasi satu per satu kedai yang terdapat di sudut kiri dan kanan mereka. Mata Kyoko meliar memandang bangunan di sekelilingya. Setahun lebih Kyoko menetap di bandar Shibuya dan ini lah kali pertama dia menjejakkan kakinya ke daerah ini. Dari tempat Kyoko berdiri, dia dapat mencium bau roti yang baru dibakar. Pasti ada bakery tidak jauh dari sini fikir Kyoko.

Berjalan berdua-duaan dengan Shinya tiba-tiba membuatkan hati Kyoko berdengup dengan kencang. Bahu mereka hampir tersentuh tambahan pula Shinya hanya senyap saja sepanjang perjalanan mereka. “Kenapa dengan aku pula ni. Bukannya aku tidak biasa dengan Shinya dan kami pun dah lama berkawan. Mungkin tempat asing ini buat aku lebih nerves.” Bisik Kyoko dalam hati.

“Kita nak pergi mana?” Kyoko cuba memulakan perbualan dengan Shinya. Lagi pun persoalan itu yang asik bermain di fikiran Kyoko sejak mereka sampai di situ.

“Aku nak belikan hadiah untuk seseorang.” Shinya berhenti di hadapan sebuah kedai. Matanya memandang tepat pada tingkap kedai itu.

“Hadiah?”

“Yes, aku nak berikan hadiah untuk kawan perempuan aku tapi aku tak tahu apa yang dia suka. Jadi aku nak minta tolong kau untuk pilihkan untuk aku.” Ujar Shinya.

“Wow, first time aku dengar kau sebut tentang kawan perempuan kau. Siapa dia, dia cantik ke, mesti kau suka dia kan?” Shinya hanya tersenyum apabila melihat Kyoko tidak henti-henti menyoalnya.

“Alah…cakap lah.” Soal Kyoko lagi

“Mungkin juga.” Balas Shinya lalu membuka pintu kedai itu lalu memberi laluan kepada Kyoko untuk masuk terlebih dahulu.

Mata Kyoko terbeliak melihat suasana di dalam kedai itu. Terdapat pelbagai accessory seperti rantai, gelang dan cincin yang tersusun di atas meja besar yang terletak di tengah-tengah kedai. Di sudut kanan pula terdapat klip rambut yang pelbagai warna dan fashion yang di susun atas almari serta di sinari oleh lampu yang digantung pada dinding.

“OMG…mana kamu tahu  tentang kedai ini?” Soal Kyoko. Matanya bersinar-sinar melihat accessory di sekelilingnya. Bagi seorang perempuan, kedai ini umpama syurga.

“Kawan aku yang cadangkan.” Balas Shinya.

Kyoko mencapai seutas gelang dari meja yang dihias dengan loceng berbentuk rama-rama serta manik yang berwarna putih dan terlukis corak bunga di atasnya. Lalu dia cuba memakai di pergelangan tangangannya.

Memandang gelang itu mengingatkan Kyoko tentang perbualannya dengan Mayu. Mayu pernah memberitahunya setiap barang perhiasan yang dihadiahkan oleh lelaki kepada teman wanita mereka membawa maksud yang tersendiri. Cincin pasangan yang di pakai pada jari pasangan kekasih bagaikan benang merah yang sentiasa mengikat mereka bersama. Manakala gelang pula bagaikan gari yang digarikan pada tangan si teman wanita.

“It seem like you found something.” Kata Shinya dan terus membawa Kyoko kembali ke dunia realiti.

“Apa kata kalau kau hadiah kan dia seutas gelang?” Lalu Kyoko menanggalkan gelang itu dan menghulurkannya kepada Shinya. “Aku rasa gelang itu pasti sesuai dengan dia.” Kata Kyoko lagi.

“Hhmm…okay.”

“Eh…cepat betul kamu buat keputusan?”

“Sebab aku percaya dengan pilihan Kyoko.” Shinya mengenyitkan matanya sambil tersenyum. Tanpa melengahkan masa, Shinya terus menuju ke kaunter pembayaran. Semasa Shinya sedang membuat pembayaran casher itu turut menawarkan diri untuk membungkuskan gelang itu di dalam buah kotak. Shinya mengangguk.

Melihat hadiah yang telah dibungkus dengan cantik membuatkan Kyoko turut beras iri hati. “Bertuah betul gadis itu.” Bisik Kyoko dalam hati.

No comments:

Post a Comment