My collection

Apr 12, 2015

Manisan Kebahagiaan 1


Sinaran mentari masuk melalui jendela menyilaui wajah Chris dan membuat dia terjaga dari tidurnya. Chris bangun dari baringannya lalu bersandar di kepala katil. Kepalanya pusing dan penglihatannya juga kabur. Pasti dia telah minum terlalu banyak semalam.

Mata Chris membulat apabila dia melihat seorang wanita memakai gaun transparan sedang tidur di sebelahnya. "Who the hell is she?" Chris bermonolog.

Chris memeluk kepalanya dan cuba ingat semula kejadian semalam. Semuanya terpapar dengan pantas dalam ingatan Chris, bagaikan ombak yang menerja.

Chris sedang minum bersendirian di sebuah bar dan tiba-tiba seorang wanita sekitar 30-an mendekatinya. Mereka berborak dan minum sepanjang malam dan akhirnya Chris mempelawanya ke apartment Chris. Wanita itu akur.

"Damn." Chris menyumpah lalu bangun dari katil dan menuju ke bilik mandi. Chris memutar kenop shower dan membiar air dingin membasahi dirinya. Badannya terasa segar malah sakit kepalanya pun semakin berkurangan.

Selepas selesai membersihkan diri, chris melangkah keluar dari bilik mandi hanya bertuala dan kembali ke biliknya. Chris mengenakan hodie berwarna biru gelap yang dipadankan dengan seluar jean levi's dan kasut nike. Chris mencapai handphone nya di atas meja. Terpapar 8 misscall dan 5 voicemail pada skrin handphone daripada pemanggil yang sama. Pengurus Ivan. Chris langsung tidak mengendahkan pesanan tersebut dan meletakkan handphone miliknya di atas meja ruang tamu lalu keluar dari apartment.

Chris menutup kepalanya menggunakan hood bajunya dan berjalan menuju ke arah sekumpulan manusia yang sedang berdiri di tepi lebuhraya, menunggu lampu melintas bertukar hijau. Dia menunduk kepalanya dan memandang ke bawah untuk mengetak penyamarannya diketahui ramai.

"OMG...Hiro lah." Pekik seseorang. Membulat mata Chris mendengar namanya diseru. Chris segera menoleh sekelilingnya untuk mengesan dari mana datangnya suara itu. Kelihatan seorang gadis sedang menunjuk papan iklan LED yang digantung di atas bangunan di hadapan mereka.

Iklan yang menyiarkan video klip terbaru band Heart Beat yang digilai ramai terutama dalam kalangan wanita. Chris memandang dirinya di papan iklan sedang tersenyum lebar dan begitu asik menyanyi mengikut rentak musik yang dimain oleh ahli bandnya. "Macam tu rupa aku bila sedang tersenyum? Aku nampak macam orang bodoh je." Desis Chris dalam hati.

"Suara Hiro betul-betul merdu sampai boleh buat hati seseorang berdengup kencang bila dengar nyanyiannya." Kata gadis itu sambil meletakkan kedua tangannya di dada.

"Sebab itulah nama band mereka heart beat. Mereka bukan saja berbakat tapi sangat handsome pula tu. Jawab rakannya pula. Gadis itu mengangguk. "Kyaa!!!!" Pekik dua orang gadis itu apabila Hiro membuat renungan mautnya di penghujung video klip.

"Dunggu." Desis Chris sambil menutup telinganya. Rasa macam nak pekak bila dengar jeritan nyaring itu. Chris bergegas meyeberangi jalan sebaik saja lampu isyarat bertukar hijau.

PON!!!!

Bunyi hon yang kuat diiringi suara brek mengejutkan Chris. Kelihatan sebuah Honda City sedang menuju ke arahnya dengan kejaluan yang tinggi. Chris kaku dan tidak tahu nak berbuat apa. "Bahaya!" Tubuh tegap Chris ditolak kuat sehingga dia jatuh tergolek ke bahu jalan.

Chris membuka matanya perlahan dan melihat tubuh kecil gadis itu menimpanya. "Cik tak apa-apa?" Soalnya risau. Kalau bukan gadis itu sanggup membahayakan nyawanya untuk selamatkan Chris pasti Chris dah mati katak di situ.

"No worries, i'm fine." Gadis itu bergegas bangun lalu menepuk-nepuk skirtnya yang kotor. 

"How about you?" Soalnya lagi.

"Aku pun ok." Balas Chris. Gadis itu tersenyum. Dia menghulurkan tangannya dan Chris menyambutnya tanpa ragu-ragu.

Orang ramai mula mengeliling mereka berdua. "Apa yang terjadi? Mereka dua tak apa-apa ke?" Mereka menyoal sesama sendiri. Masing-masing kabur tentang situasi sebenar.

"Kami tak apa-apa, tak ada yang cedera pun." Jelas gadis itu. Mereka mengangguk. "Eh...bukan kah dia tu vokalis Heart Beat, Hiro ke?" Kata seorang yang berdiri di kalangan mereka sambil menunding ke arah Chris. "Betul lah, memang Hiro." Kata kawannya pula. 

Chris mula panic bila identitinya telah terbongkar. Mulanya dia fikir tak ada orang yang boleh cam dia bila dia berpakaian begitu, ternyata jangkaannya salah. Lepas ini pasti berita dia hampir kena langgar kereta akan jadi headline di mana-mana surat khabar atau majalah. Manusia memang begitu, mereka akan berasa terhibur dengan kesusahan hidup orang lain tanpa fikirkan perasaan mereka.

Terpaku Chris apabila tangannya digenggam kuat oleh gadis yang telah selamatkan nyawanya "Jom lari." Kata gadis itu lalu menarik tangan Chris dan berlari sekuat hati tanpa menghiraukan orang sekeliling sedang memandang mereka.

Walaupun penat berlari Chris tetap tak nak lepaskan tangan gadis itu. Genggaman tanggannya terasa hangat dan membuat Chris berasa sangat selamat. Inilah kali pertama dia merasakan perasaan sedemikian.

"Kita dah selamat ke?" Soal gadis itu tercungap-cungap setelah mereka berhenti lari. Sejak di bangku sekolah dia memang benci dengan semua jenis sukan dan ini lah kali pertama dia berlari dengan begitu laju. "Rasanya." Balas Chris sambil mengelap peluh di dahi.

Mereka memandang satu sama lain dan mula tergelak. Dah macam penjenayah pula main kejar-kejar. "Ah...maaf" Dia melepaskan tangan Chris. "Tak apa...tapi kita kat mana ni?" Soal Chris sambil memandang sekelilingnya.

Nampak macam sebuah taman. Di sudut kanan mereka terletaknya kerusi-kerusi yang berjarak 10 miter di sepanjang lorong pejalan kaki. Malah Chris juga dapat melihat seluruh permandangan bandar Tokyo dari situ. Di sudut kiri pula terdapat sebuah tembok dinding dan tangga terletak di tengah-tengah tembok itu. Chris tertanya-tanya ke mana tujunya tangga itu.

"Biasanya orang datang ke taman ni untuk tengok pertunjukkan bunga api." Kata gadis itu acuh tak acuh. Chris menoleh. "Tangan kamu cederalah." Kata Chris sambil memandang ke arah siku gadis itu yang berlumuran darah. Pasti dia tercedera semasa cuba nak selamatkan Chris tadi.

"Eh...betulah tangan aku berdarah." Gadis itu mula mengelabah. Langsung tak sedar atau rasa sakit. "Kau tunggu di sini aku pergi cari kedai berdekatan dan belikan ubat untuk kau." Kata Chris lalu berlari pergi meninggalkan gadis itu.

Bila Chris kembali dia mendapati gadis itu telah tiada. Dia mencari di sekitar taman namun langsung tak nampak kelibat gadis itu. "Aku belum ucap terima kasih pun, nama dia pun aku tak sempat tanya." Chris bermonolog sambil melihat plastik ubat di tanggannya.

Chris akhirnya kembali ke apartmentnya dan kepulangan Chris disambut oleh pengurusnya, Ivan. "Ke mana kau pergi, kenapa aku call kau tak angkat? Kau dah lupa ke kau ada temuramah dengan majalah Jpop pukul 3 nanti?" Soal Ivan dengan nada suara yang kuat sebaik saja Chris melangkah masuk ke dalam rumah. Pasti wanita itu sudah pergi sebelum Ivan sampai memandangkan Ivan tak ada sebut pun pasal dia.

"Aku tak lupa. Aku pergi ambil anggin kejap dan lupa nak bawa handphone aku." Balas Chris acuh tak acuh lalu meletakkan plastik ubat itu di atas meja dan menghempas punggungnya di atas sofa yang empuk.

"Itu ubat antiseptik kan? Kau ada cedera di mana-mana ke? Bagi aku tengok luka kau cepat." Ivan mendekati Chris dan menarik-narik tangannya untuk memeriksa kecederaan di tubuh Chris. "Bukan aku yang cedera lah tapi gadis itu." Chris menarik tangannya semula. "Thank god, gadis itu? Siapa dia?" Soal Ivan lagi. Ikut kan hati nak saja Chris belasah pengurusny yang super annoying itu tapi dia hanya tenangkan diri dan buat tak tahu saja. Chris tahu Ivan juga hadapi masa-masa yang sukar sejak dia dilantik untuk menjadi pengurus Hiro.

"My saviour." Kata Chris sambil memejamkan matanya.

No comments:

Post a Comment