My collection

Apr 4, 2015

The destiny 5: Trouble day


"Hei!" Kyoko berpaling ke belakang. Kelihatan seorang gadis yang berambut pendek sedang merenungnya dengan renungan yang tajam.

Kyoko mengangkat jari telunjuknya lalu menunding dirinya. Gadis itu mengangguk. "Do i know you?" Soal Kyoko kehairanan. Setahu dia ini kali pertama mereka berjumpa.

"We need to talk" katanya lalu berjalan melimpasi Kyoko. "Kenapa aku asik jumpa dengan orang yang pelik-pelik kebelakangan ini." Desis Kyoko. Namun dia tetap akur dan mengikutinya dari belakang.

Gadis itu membawa Kyoko ke dalam bangunan fakulti hospitaliti dan melalui bilik-bilik yang disangkanya adalah kitchen. Pandangan Kyoko menembusi cermin di dinding kitchen dan melihat pelbagai saiz periuk yang digantung di dinding berdekatan dengan dapur gas serta alat pemanggang.

Gadis itu membuka sebuah pintu yang terdapat di sebelah kitchen lalu memberi laluan kepada Kyoko untuk memasuki pintu tersebut. Di sebalik pintu itu kelihatan silawan mentari yang menyilaui.

"Luar?" Bisik hati Kyoko sambil memandang ke arah gadis itu. "Kita nak pergi mana?" Soal Kyoko. Gadis itu hanya mendiamkan diri dan memberi isyarat supaya Kyoko terus berjalan.

Mata Kyoko membulat sebaik saja dia kakinya berpijak keluar. Dia bagaikan tidak mempercayai apa yang dilihat.

Di hadapannya terdapat tembok simen yang memisahkan kawasan kolej dengan dunia luar. Malah terdapat pokok-pokok yang ditanam di sepanjang baris tembok tersebut. Selama dia menuntut di kolej itu, dia tak tahu pun tempat macam itu wujud. Rasanya May pun tak tahu mengenainya.

Gadis itu mendahului Kyoko sementara Kyoko sedang asik menikmati permandangan di situ. Melihat gadis itu semakin jauh meninggalkannya, Kyoko terus berlari anak untuk mengejarnya. Mereka berjalan melalui lorong penjalan kaki dan akhirnya belok pada satu selekoh.

Di selekoh itu kelihatan dua orang gadis sedang berpeluk tubuh sambil bersandar pada dinding bangunan. "Sunoko, aku dah bawakan orang yang kau minta." Kata gadis yang bersama Kyoko.

"Jadi inilah perempuan yang tak sedar diri itu." Kata gadis yang bernama Sunoko.

Rambutnya panjang mencecah paras pinggang dan kulitnya pula berwarna cerah. Wajahnya kecil dan mempunya sepasang mata yang besar. Dia nampak begitu anggun.

Sayang sekali sikapnya tidak menyerupai keanggunan pada dirinya. "Apa yang kau cakap ni? Dan sapa korang kenapa bawa aku ke sini?" Kyoko mengundur beberapa langkah. Dia mula merasakan ada yang tak kena.

"Hei perempuan jangan nak berpura-pura lah, kami tahu kau sengaja cakap yang bukan-bukan pada Akito sebab kau nak mendekati dia kan? Sedarlah diri sikit, Akito tak kan pandang perempuan yang low class macam kau." Kata rakannya pula.

"Akito? Dia hantar perempuan-perempuan ni untuk balas dendam ke? Atau mereka ni fanatic fan of him?" Bisik hati hati Kyoko sebaik saja nama Akito diseru.

"So all of this trouble is for Akito?" Kata Kyoko dengan nada suara yang kuat namun tergetar-getar. Mana tak mereka bertiga dan Kyoko pula seorang diri. Entah apa yang mereka akan lalukan.

Mungkin juga mereka akan cederakan wajah Kyoko dan potong rambutnya supaya dia kelihatan hodoh. Sama macam kes-kes buli yang Kyoko pernah tonton dalam tv. "Ish apa pula yang aku fikir ni." Desis hati Kyoko.

"Berani kau sebut-sebut nama Akito!" Pekik gadis itu lagi sambil menolak tubuh Kyoko pada dinding. Mereka bertiga beralih dan berdiri di hadapan Kyoko.

"Apa kata kita ajar saja dia ni? Tak guna kita cakap panjang lebar kat orang yang tak faham bahasa macam dia ni." Kata yang gadis berambut pendek sambil tersenyum sinis. Tiba-tiba Kyoko merasakan bulu romanya meremang.

"Wait just a minute." Kyoko memandang tepat pada wajahnya. Pandangan Kyoko beralih apabila dia melihat ada bayang seseorang sedang berjalan menuju ke arah mereka. Akhirnya Kyoko akan terselamat.

Kyoko bagaikan tidak mempercayai apa yang dia lihat. Akito. Langkah Akito terhenti dan dia memandang Kyoko kemudian beralih pada tiga orang gadis itu. Nampaknya mereka bertiga tidak menyedari kehadiran Akito.

Akito kemudian berpaling dan pergi meninggalkan mereka. "Dia pergi macam itu saja? Mungkin juga semua ni tak ada kaitan dengan dia. Apa yang aku cakap ni, semua ni memang ada kaitan dengan dia sebab dia lah aku kena wanted." Bisik Kyoko dalam hati.

Mulut tiga orang gadis itu terkumat kamit memberitahu Kyoko sesuatu. Kyoko terlalu sibuk melayan perasaannya dan tak dengar pun apa yang mereka cakap. "Menyesalnya aku tolong dia hari tu kalau aku tahu akan jadi macam ni, aku patut biar dia mati kering saja." Desis Kyoko lagi.

"Hoi, kau dengar tak apa yang kami cakap?!" Pekik Sunako dan membuat Kyoko terus tersedar dari lamunannya. "Apa yang korang cakap?" Soal Kyoko pula. " Dia ni betul-betul nak kena." Sunako mengangkat tangan kanannya hendak menampar Kyoko. Kyoko segera memejamkan matanya.

"Apa yang korang buat ni" Kyoko membuka matanya semula bila tiada apa-apa yang berlaku. Ketiga-tiga gadis itu segera berpaling ke arah datangnya suara itu.

"Akito datang balik ke? Bukan. Ini bukan suara Akito." Desis Kyoko. Kyoko cuba memandang wajah tuan punya suara yang telah menyelamatkannya. Namun dihalang oleh tubuh-tubuh gadis itu.

"Dylan, apa yang kau buat di sini?" Soal gadis berambut pendek.

"Aku yang patut tanya apa yang kamu orang buat di sini?" Soal Dylan pula
membuat mereka diam membisu.

"Sunako, ingat kau tu pelajar akhir semester, kau nak ke kena gantung dan sambung satu lagi semester ke." Kata Dylan lagi.

"Aku...sebenarnya." Sunako tergagap-gagap.

"Sudah, kali ni aku maafkan korang. Tapi kalau aku tangkap korang buat kerja-kerja kotor ni lagi, aku sendiri akan pastikan korang dapat hukuman yang berat."

"Sudahlah Sunako jom kita blah." Kata rakannya.

Kyoko hanya memandang gadis-gadis itu pergi semakin jauh. Kyoko merasakan kakinya lemah lalu terduduk sambil memeluk kakinya. Pada masa yang sama dia berasa lega kerana semuanya telah berakhir.

"Kyoko, are you okay? Kau ada cedera di mana-mana?" Dylan mendekati Kyoko lalu duduk mencngkung di depannya. Kyoko mendonggakkan kepalanya untuk melihat wajah Dylan.

"I'm fine. But how do you know my name?" Soal Kyoko. Rasanya ini kali pertama dia jumpa Dylan tapi macam mana Dylan boleh tahu nama dia. "Alamak, tak kan aku nak cakap aku kenal kau sebab Shinya tak henti-henti cakap pasal kau pula, mati aku dikejarkan Shinya nanti." Desis hati Dylan. "Er...aku selalu nampak kau bersama Shinya." Balas Dylan sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.

Kyoko mengangguk faham. "Kau kawan Shinya?" Soal Kyoko lagi. Walaupun sudah lama kenal Shinya tapi tak banyak yang Kyoko tahu tentang dia. Shinya pun jarang menceritakan tentang dirinya.

"Boleh di katakan macam tu." Balas Dylan acuh tak acuh.

Dylan menemani Kyoko sampai ke foyer dan meninggalkannya apabila Kyoko kata dia baik-baik saja. Dia cuma nak cepat-cepat balik ke rumah. Betul tu, hanya rumah saja tempat yang paling selamat baginya.

Apa yang berlaku hari ini umpama mimpi. Selama ini Kyoko senario buli membuli hanya berlaku dalam drama saja, tak pernah terlintas pun dalam fikiran Kyoko perkara begitu boleh berlaku pada dirinya.

"Kyoko." Jantung Kyoko bagaikan berhenti berdengup bila dia dengar namanya diseru oleh suara orang yang dia cukup kenali. Shinya. "Why him? Why???" Kyoko menjerit jauh di sudut hatinya. Namun Kyoko tetap berpaling dan senyum padanya.

"What with that smile." Shinya mengerut dahinya.
"Just happy to see you." Balas Kyoko sambil tersenyum sinis.
"Yelah tu. Just stop smiling, kau menakutkan aku saja."
"Cakap saja kau tak tahan tengok aku senyum sebab aku nampak cantik sangat." Kyoko menjelirkan lidahnya.
"Baiklah...baiklah...aku kalah. Kau pergi mana-mana tak lepas ni? Aku ingat nak ajak kau pergi makan." Kyoko berfikir sejenak. Kalau dia menolak pelawaan Shinya pasti dia akan fikir Kyoko sedang mengelak darinya. Tapi kalau dia setuju, macam mana kalau Shinya bangkit kan hal tentang Akito.
"Kyoko?"
"Okay." Jawab Kyoko sambil tersenyum. Bila di fikirkan kalau ianya Shinya, dia pasti tak kan memaksa Kyoko.

Shinya menarik kerusi untuk membenarkan Kyoko duduk di atasnya. Selepas Kyoko melabuhkan punggungnya di atas kerusi itu, Shinya mengambil tempatnya berhadapan dengan Kyoko.

Seorang wanita sekitar umur 40-an mendekati meja mereka berdua. "Boleh saya ambil pesanan sekarang?" Soalnya dengan sopan sambil tersenyum lebar. "Dua mangkuk udon dan sepinggan ladu." jawab Shinya spontan lalu membalas senyumannya. Kemudian wanita itu terus menghilangkan diri di dapur untuk menyiapkan pesanan mereka.

"Kyoko..." Shinya memanggil Kyoko sambil renung tepat pada mata Kyoko dan membuat Kyoko tertunduk sedikit. "Hmm" jawab Kyoko spontan. "Kau tak nak beritahu aku apa yang berlaku di antara kau dengan Akito?" Kyoko menggeleng-geleng kepalanya.

Shinya diam seketika namun pandangannya tetap tidak lari dari memandang Kyoko. "Fine, aku tak kan tanya kau lagi." Kyoko mendonggakkan kepalanya dan memandang Shinya. "Kau marah ke?" Soal Kyoko dengan nada suara yang rendah seolah-olah sedang berbisik.

"Tak." Balas Shinya sambil tersenyum. Mana mungkin dia boleh marah pada Kyoko. Gadis yang paling dia cintai.

Shinya mencapai bagnya lalu mengeluarkan sesuatu dari dalamnya. "For you." Katanya sambil meletak sebuah kotak kecil di atas meja. Kyoko meneliti kotak itu dan rasa macam pernah nampak kotak yang serupa dengan itu.

"For me?" Tangan Kyoko mencapai lalu membuka kotak itu. Matanya membulat apabila melihat isi kandungannya. "Apa maksudnya semua ini?" Soal Kyoko kehairanan.

"Happy birthday." Balas Shinya lalu meletakkan kedua tangannya di atas meja.

"Birthday?" Shinya mengangguk. Sejujurnya Kyoko sendiri telah lupa dengan hari jadinya sendiri.

"Maaf sebab buat kau pilih hadiah sendiri." Kata Shinya sambil tersenyum

"Macam mana kau tahu hari ini hari jadi aku?"

"Hmmm...masa aku kemas kini fail-fail pelajar dan masa itu lah aku terjumpa fail peribadi kau." Shinya menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal.

"Stalker." Kyoko tersenyum sinis.

"What?!" Melihat reaksi Shinya membuat Kyoko tidak dapat menahan dirinya daripada ketawa.

"Anyway, thank Shinya for everything"

No comments:

Post a Comment