My collection

Mar 29, 2015

Tale of the Great King: prolog

Seorang gadis yang berjubah putih sedang berlari dengan sekuat hatinya di coridor dan melimpasi jendela-jendela yang terdapat di sudut kanan istana. "Tuan William...tuan William" Perkiknya. Menyebabkan penghuni dan dayang-dayang turut terjaga dari tidur.

"Cik Marellin, apa yang telah berlaku?" Seorang dayang yang agak berusia mendekati Marellin. "Di mana Tuan William sekarang?" Soal Marellin lalu mengenggam kuat lenggan dayang tersebut.

"Mungkin dia sedang berada di bilik bacaan." Balas dayang itu. Tanpa berlenggah lagi Marellin terus memecut ke arah bilik bacaan. Selok belok di dalam istana tidak asing lagi baginya walaupun dia banyak menghabiskan waktunya di biara. Tempat ahli nujum negara berdoa.

Langkahnya terhenti apabila dia tiba di depan pintu bilik bacaan diraja. Merellin mengetuk sekali pintu tersebut lalu membukanya. Kelihatan William sedang duduk di atas sofa yang berwarna merah. Di belakangnya terdapat beberapa buah rak buku yang menyimpan sejarah-sejarah kerajaan tersebut.

William itu mendongak kepalanya dan memandang ke arah Marellin. "Lady Rin...dia telah menemui..." Kata Marellin tercunggap-cunggap. Maklumlah gadis yang tinggal di biara mana pernah buat apa-apa aktiviti yang berkaitan dengan fizikal.

"Tunggu dulu...saya tak faham lah apa yang awak cakap. Cuba awak bawa bertenang dan cakap perlahan-lahan." William bangun dari sofa lalu berjalan mendekati Marellin. Marellin tarik nafas panjang-panjang dan menghembuskannya.

"Lady Rin, dia telah menemui orang itu." Membulat mata William mendengarnya. "Kamu yakin ke?" Soal William dengan nada suara yang tinggi. Belum sempat Marellin menjawabnya, dia telah berlari keluar dari bilik meninggalkan Marellin seorang.

Pintu kayu ditolak dengar kasar dari luar. Dalam ruang yang dipenuhi dengan kegelapan, kedengaran suara tangisan yang teresak-esak. Lilin-lilin yang tergantung pada sudut kiri dan kanan di dinding menyala satu persatu sebaik saja William dan Arthur melangkah masuk ke dalam bangunan itu. Seolah mengalu-alukan kedatangan mereka berdua.

Kelihatan seorang gadis muda yang berambut panjang dan putih sedang duduk di atas lantai sambil menangis. Badannya menghadap ke depan dan kepalanya pula tertunduk ke bawah.

"Rin?" Will memanggil nama gadis itu.

Tangisan gadis yang bernama Rin itu berhenti. Perlahan-lahan Rin berpaling ke arah mereka. Matanya bengkak. Pasti dia telah menangis untuk tempoh masa yang lama.

"Saya telah menemuinya." Kata Rin dengan perlahan seperti sedang berbisik. Namun masih dapat didengari. Will dan Arthur saling berpandangan.

"Awak pasti awak dah menemuinya?" Soal Arthur dengan teruja.

"Kalau begitu kita mesti cari dia dengan cepat. Semakin lama dia berada di luar sana semakin banyak bahaya yang akan menantinya." Kata Will pula. Kebolehan meramal yang dimiliki oleh Rin iaitu ahli nujum kerajaan selaku penjaga biara memang tidak boleh dinafikan.

"Rin, kau tahu di mana dia berada?" Soal Will lagi.

Rin mengangguk lemah sambil menunding jari ke arah dinding air yang dihasilkan dengan kuasa magic yang terdapat di biara tersebit. Di dalamnya kelihatan kelibat seorang lelaki.


Watak-watak dalam Tale of the great king

King Mike

William

Arthur

Nina


Lady Rin 

Eric (The dark lord)



No comments:

Post a Comment